Aktualitások

Gyászjelentés
Gyászjelentés
dr. Tóth Sándor 2021. február 1-én, életének 80. évében, hosszan tartó, súlyos betegség következtében elhunyt dr. Tóth Sándor, a Magyar Közút Veszprémi Minőségvizsgálati Laboratóriumának nyugalmazott főosztályvezetője.

dr. Tóth Sándor 2021. február 1-én, életének 80. évében, hosszan tartó, súlyos betegség következtében elhunyt dr. Tóth Sándor, a Magyar Közút Veszprémi Minőségvizsgálati Laboratóriumának nyugalmazott főosztályvezetője. Személyében olyan szakembertől búcsúzunk, aki a Magyar Közútnál és annak jogelődjeinél eltöltött több, mint 30 éves szakmai tevékenysége során rendkívül sok energiát fektetett a hazai közúthálózaton végzett minőség-vizsgálati tevékenység megteremtésében, működtetésében és elismertetésében.

1966-ban szerezte meg diplomáját a Veszprémi Vegypari Egyetem Szervetlenkémiai Technológia Tanszékén, majd 1978-ban ugyanitt műszaki doktori címet szerzett. A diploma megszerzése után a Nitrokémia Ipartelepeknél, majd a Nehézvegyipari Kutató Intézetben dolgozott. 1972-ben került a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium Veszprémi Közúti Igazgatósághoz, ahol feladata a veszprémi útügyi vizsgálólaboratórium megszervezése, kialakítása és irányítása volt.

Kezdetben egy fő technikus és egy fő laboráns segítette munkáját, amely kiterjedt többek között az akkor gyártásba kerülő Romaskinoi bitumen vizsgálatára és alkalmazhatósági feltételeinek meghatározására, továbbá a megye úthálózatának állapotvizsgálatára,- amelynek alapján meghatározták az erősítő aszfaltrétegek és egyéb beavatkozások tervezését,- valamint a saját kivitelezésű munkákhoz felhasznált zúzottkő és kötőanyagok minőségvizsgálatára is.

Az igazgatósági laboratórium tovabbfejlesztésével alakult meg 1979-ben a Veszprémi Közúti Minőségfelügyeleti Állomás (további hat állomással együtt) a termékek minőségének javítása érdekében kiadott kormányrendeletek alapján. A Veszprémi KMFÁ működési területe Veszprém és Tolna megye volt, továbbá a bitumenvizsgálatok végzése és értékelése országos szinten.

A KMFÁ-knak és egyéb laboroknak a vizsgálati jogosultságot évente meg kellett szerezni a Közúti Közlekedési Tudományos Kutató Intézet és jogutódja által szervezett körvizsgálatokon és párhuzamos vizsgálatokon. Kezdetben ezek a vizsgálatok az aszfalt vizsgálatokra terjedtek ki, majd később sorra a helyszíni mérésekre, bitumen vizsgálatokra, talaj és beton vizsgálatokra is. A vizsgálatok eredményei alapján a Laborellenőrző Bizottság, amelyet dr. Tóth Sándor vezetett nyugdíjba vonulásáig, adta meg az adott laboratóriumoknak a vizsgálati jogosultságokat.

A KMFÁ-k feladataikat 1987-től hatóságként végezték az országos közutakon kívül a tanácsi kezelésű úthálózaton is. A rendszerváltást követően 1992 év végén megszűntek a KMFÁ-k, és 1993-tól az UKIG szervezetében működött három minőségvizsgálati osztály (MVO) az útépítések ellenőrzésére (Miskolc, Szeged, Veszprém) és a hídépítések ellenőrzésére a Győri Minőségvizsgálati Osztály. A Minőségvizsgálati osztályok szakmai irányítását dr. Tóth Sándor vezetésével a Veszprémi MVO végezte.

Az 1994-ben megalakuló UTLAB Szövetség egyik alapító tagja volt.

1996-tól az UKIG helyett az ÁKMI lett a négy MVO gazdája és a Minőségvizsgálati Főosztályához tartoztak, ahol a főosztályvezetői tisztséget látta el.

1997-től a Magyar Útügyi Társaság Építési tagozatának tagja.

A laboratórium minőség-ellenőrzési tevékenységének irányítása mellett egyre jobban belemélyedt az útépítésben felhasznált kötőanyagok elméleti hátterét adó tudományba, ami szakmai érdeklődését a későbbiekben ebbe az irányba mozdította el.

Kiemelkedő szerepe volt a teljesítmény-alapú vizsgálati módszerek hazai elterjesztésében és az ehhez szükséges megfelelő infrastruktúra kialakításában. Hathatós közreműködésével alakult meg 1996-ban az ÁKMI Kht. Veszprémi Minőségvizsgálati Osztályán működő Bitumen Reológia Laboratórium, az akkor még Magyarországon ismeretlen SHRP bitumenminősítési rendszer által definiált vizsgálati műszerparkkal. A laboratórium abban az időben nyugat-európai összehasonlításban is az egyik legjobb személyi és tárgyi feltételekkel rendelkező és a legmodernebb vizsgálati módszerek alkalmazására képes laboratórium volt. A teljesítmény központú bitumen és aszfaltvizsgálati módszerek hazai megjelenését publikációival, konferencia előadásaival segítette.

2010-ben a Közúti Szakemberekért Alapítványtól Életmű Díjat kapott.

Számos szakmai szervezetben képviselte az állami minőségbiztosításhoz kapcsolódó építtetői ellenőrző vizsgálat nélkülözhetetlenségét. Határozottan kiállt a véleménye mellett, ez gyakran heves szakmai vitákat is eredményezett.

Életében végzett tevékenysége, hosszú időre meghatározza a minőség-orientált beruházási és kivitelezési tevékenységet a közútépítésben és fenntartásban, személyében egy nagy tudású, kiváló szakembert vesztett az útügyi szakma.

Nyugodjál békében, emlékedet szívünkben megőrizzük!

© IntroWeb | 2017 - Weboldal készítés, SEO